jourhem

Direktlänk till inlägg 23 september 2009

Hopplös?

Av Johan och Johanna - 23 september 2009 22:46


Igår kväll när vi satt i soffan och åt födelsedagsglass och förstrött betraktade Randy som var på väg upp till oss slog det mig att han inte hoppade. Han klättrade. Visserligen på ett jättesmidigt sätt, men det var ändå baktassar i soffväggen hela vägen upp. Och lite senare när jag höll på och stökade runt i badrummet för natten så hade Yxel hoppat upp och lagt sig på tvättbänken (kanske en meter upp) och Randy satt nedanför och tittade trånande upp. Men han hoppade inte efter, Yxel fick ligga ifred. Och då började vi fundera. Har vi någon gång verkligen sett Randy hoppa upp någonstans förut?


Randy är ju överallt mest hela tiden, så det var svårt att dra sig till minnes exakta händelser. I klösträdet är han jättesnabb, men det är klättring. Och när det rör sig om lägre saker som sängen så tänker man inte på det för han har en så snabb klättringsteknik. Matsalsstolarna har en pinne att sätta en baktass på halvvägs upp och sovrumsfönstret har elementet. Och i Johans garderob hade jag tydligt för mig att jag har sett honom klättra upp på trådbackarna. Vad vi VET är att Yxel har börjat ligga på pianot, alltså på själva locket för tangenterna. Och Randy hänger ju som bekant Yxel i hälarna hela tiden, men vi kunde inte dra oss till minnes att vi sett honom en enda gång på pianot. Och i likhet med pianot har tvättbänken inte heller något att ta spjärn mot eller klättra på. Kan det verkligen vara så? Är vår lilla kille hopplös?


Randy är i sanning rätt bängligt byggd. Frambenen är lite hjulbenta och bakbenen desto mer kobenta, något som ger honom en alldeles bedårande framtoning. Vi har aldrig tänkt tanken att det skulle röra sig om något annat än en rent kosmetisk grej, men nu började vi fundera om det kan vara så att de kobenta bakbenen faktiskt inte lämpar sig för höjdhopp.


Hjubent fram och kobent bak, men minst lika söt för det!


Nåväl, ju mer vi tänkte och resonerade desto säkrare blev vi på Randy nog faktiskt inte hoppar. Och när jag lade huvudet på kudden hade vi redan planerat hur vi skulle bygga en "oklätterbar" platå till Yxel där han får vara i fred när han vill. Vi kände oss mycket nöjda och Johan somnade medan jag låg vaken och tänkte lite till. Och DÅ slog det mig.


Där föll våra teorier.


 
 
Sofia

Sofia

23 september 2009 22:57

Jag har också en katt som ser ungefär sådär i bakbenen och som nästan inte heller kan hoppa. Hon kan hoppa upp på låga höjder men inte annars. Kan nog vara så att det beror på hur benen ser ut. Söt katt ni har i vilket fall som helst.

http://kipke.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Johanna

23 september 2009 23:10

Hej Sofia!

Jamen visst borde det kunna vara något sånt? Fast då vette 17 hur han kom upp på garderoben alltså... =/ Selektiv hoppförmåga kanske..? =)

 
Ingen bild

Emili

24 september 2009 00:13

Han kanske har blivit för tung helt enkelt. Han var väl lättare på den tiden han tog sig upp på garderoben.
Emili

 
Ingen bild

Johanna

24 september 2009 09:19

Vet du Emili, det var precis vad Johan sa. Så nu har jag smått ångest att jag har matat katten så att den har förlorat hoppförmågan... =(

 
Ingen bild

Låge

24 september 2009 15:16

Hej! Jag har tittat på filmsnutten "Randy o penseln" från den 24 april ett flertal gånger. Sätter han verkligen i baktassarna när han tar sig upp i soffan? Det är svårt att se. Jag tycker att det ser ut som att han hoppar! Det är klart att det inte beror på att han har blivit för tung om det nu är så att han inte kan hoppa ordentligt. Ge honom glass även i fortsättningen: )
//Låge

 
Ingen bild

Johanna

24 september 2009 18:35

Hej Låge!

Gud, det var verkligen galet smart att komma på att det fanns en gammal filmsnutt! =D Så nu har jag också kollat en massa gånger och visst hoppar han. Fast då är ju frågan förstås om han kunde hoppa då och inte nu för att han har blivit för tung... =/ Vet inte vad man ska göra åt en sån sak i så fall då, det enda han äter förutom lite glass enstaka gånger är ju lighttorrfoder som de andra. Visserligen äter han nog tre gånger så mycket som de gör, men vad göra? Jag vill ju inte ransornera maten så att det blir en källa till bråk mellan katterna.

Fast mest tror jag faktiskt det beror på de sneda bakbenen, sen har det nog förstås inte blivit lättare med några kilo till...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan och Johanna - 3 januari 2010 00:44

Hej på er! I mellandagarna var jag och Johan och hälsade på Randy och hans familj! När vi kom så låg han under granen, men han sprang inte och gömde sig utan nosade skeptiskt men artigt på oss. Sen bestämde han sig för att avvika för att betrakt...

Av Johan och Johanna - 17 november 2009 22:10


Hej! Vi bryter bloggtystnaden för en uppdatering på Randyfronten i form av ett alldeles underbart litet brev som kom till oss igår: Hej exmatte/husse, Här trivs jag alldeles utmärkt! Har gått ner lite i vikt av all viktväktarmat ...

Av Johan och Johanna - 31 oktober 2009 18:40


Det har nu gått två dygn i nya hemmet, och Randy gör framsteg i rekordfart! Inte nog med att han vågade vara framme igår under stora delar av kvällen, han har även SOVIT i nya husses och mattes säng inatt! Med bara lite lite tågnag! ;) Och idag när f...

Av Johan och Johanna - 29 oktober 2009 22:04

  Vi kom hem från jobbet med varsin kattkorg. Yxel tog en blick på dem och pep och gömde sig under överkastet i sovrummet. Randy placerade sig i skoskåpet. Det var mycket tydliga signaler på att detta kommer inte att gå som en dans inte. Men förvån...

Av Johan och Johanna - 28 oktober 2009 21:26

  Imorgon åker lillbäbben. Det kommer att bli snyftigt, men också underbart! För jag vet att det hemmet han kommer till är det bästa tänkbara. Och självklart kommer vi att hälsa på Randan, hehe oss blir de inte av med så lätt. ;)   Klorna är fo...

Ovido - Quiz & Flashcards