jourhem

Alla inlägg den 17 september 2009

Av Johan och Johanna - 17 september 2009 21:22


Inatt vaknade jag av ett ljud jag aldrig hört förut. Det tog ett tag att vakna till så mycket att jag kunde få ordning på tankarna och räkna ut vad ljudet kom ifrån. =) Men vi tar det från början:

För ungefär tre månader sen köpte Johan en PeeWee-låda. Det är en variant av en kattlåda som består av två delar. Den ena delen har jättehöga kanter och ser ut ungefär som en mycket stor potta. Åtminstone tänker jag på de pottor jag hade när jag var liten, vet inte hur pottor ser ut idag. =) Bottnen på pottdelen har jättemånga små hål. I pottan häller man träpellets.

Den andra delen av lådan ser ut som en diskbalja och står under pottan. När katten uträttar sina behov så luckras pelletsen upp av kisset och spånet faller sen ner genom de små hålen och landar i diskbaljan när katten krafsar över sitt toabesök. Man tömmer diskbaljan var 4-6 dag eller nåt liknande, materialet är drygt och metoden luktfri! Mycket bra med andra ord.

Problemet i vår familj är emellertid följande: Misha sätter systematiskt alla nya mojänger i karantän, dvs hon låtsas inte om att de överhuvudtaget finns under denna tid. Hur lång tiden är beror på. Till exempel så var hennes första klösträd satt i karantän i ett år. Följdaktligen använder inte Misha PeeWee-lådan, utan går istället på någon av de två andra "vanliga" lådorna som står bredvid.

Yxel däremot vågade börja pröva PeeWee-lådan efter bara någon vecka, men han har å andra sidan aldrig lyckats hitta spolknappen på en enda låda han har gått på, så själva grejen gick lite förlorad där. När Yxel ska krafsa efter ett toalettbesök gör han det nämligen på golvet, lite på kaklet på väggen, på mattan och ibland på papperskorgen inne på toaletten. Inte I själva lådan gud förbjude, då blir man ju smutsig om tassarna! Så - vi har en utmärkt PeeWee-låda som står i ett hörn och känner sig missförstådd.

Tills inatt. För inatt vaknade jag av ett ljud som lät ungefär som när man snurrar en tombola fylld med lottobollar eller nåt. Och det tog som sagt var ett tag innan jag förstod att ljudet kom sig av att någon använde PeeWee-lådan PÅ RIKTIGT. Så som det var tänkt! Länge höll det på och åkte runt där inifrån toaletten. Och det kan inte ha varit Misha för hon vägrar ju. Och inte Yxel, för han kan inte. Så slutsatsen blir att det alltså måste ha varit Randy som premiärkissade i pottan! Hurra!


Inte bara snygg, smart också! =)

 

Ovido - Quiz & Flashcards