jourhem

Direktlänk till inlägg 29 juni 2009

Avsked

Av Johan och Johanna - 29 juni 2009 21:35



Vi åkte med Randy till Kattstallet idag. Han var så duktig och gick in i buren med bara lite små protester, inte alls som den gången då vi skulle till veterinären. Bilresan var en av de varmaste i mannaminne tror jag, folk har tydligen inte haft vett att gå på semester än så det tog oss 40 minuter att åka den korta vägen till Kattstallet i rusningstrafiken. Randy sa nästan inte ett ord under vägen, men jag tror han var glad åt fläktarna i bilen som blåste svagt in i hans bur.


Framme på Kattstallet blev Randy väl emottagen, och han får dela bur med sin mamma Strävsamma och Pooki (det är ingen bur egentligen utan en galleravdelning i en korridor). Det var bara Pooki hemma i buren när vi kom, men det verkade som att de kände igen varandra fast Randy ville inte lämna buren. Han fick med sig en filt härifrån för vi tänkte att det kanske kan vara skönt för honom att känna den lukten som han nu har vant sig vid som hemma.


En kvinna som jobbar på Kattstallet pratade lite med oss, hon har tagit Ösmokatterna till sitt hjärta och läser högt för dem om dagarna, leker med dem och övar dem i klapp. Det känns toppen att Randy ska få så mycket omvårdnad och omtanke!


Vi satt i buren med Randy tills Kattstallet skulle stänga, och då kom tårarna såklart. Jag orkar inte skriva om det och det finns väl egentligen inte så mycket att säga mer än att det var mycket jobbigare än vad jag hade trott att det skulle vara att lämna Randy. 


Vi planerar ett återbesök till honom om en vecka, och kvinnan som ägnar sig åt Ösmokatterna tog mitt telefonnummer och lovade att ringa om några dagar för att berätta hur det går för Randy. Så det kommer att bli några uppdateringar här på bloggen även framöver.


Till sist vill vi tacka er alla läsare som har hängt med på Randys resa, för alla era uppmuntrande ord och kloka synpunkter! Det har varit jättekul att vara jourhem även denna gång, och om det blir aktuellt igen framöver - antingen med Randy i höst eller med andra katter - så öppnar bloggen igen! =)


Lev väl!


Johan & Johanna

Yxel & Misha


Hejdå!

 

 
 
fine

fine

29 juni 2009 22:37

åh, jag har följt Randy hela tiden här... måste kännas jättetungt! :(
Vi var tvungen att lämna tillbaka vår katt till Katthemmet då han inte trivdes, och gosh va tomt det är nu!

Randy kunde inte ha haft ett bättre jourhem!

http://fine.webblogg.se

 
Ingen bild

Johanna

29 juni 2009 22:46

Hej Fine!

Åh vad trist att er kisse inte trivdes, förstår att det måste ha varit jättetrist att lämna tillbaka honom med. Men jättebra att ni valde att ta en katt från ett katthem, och hoppas att ni snart hittar en ny katt!

Tack för berömmet också, det värmer och vi hoppas att Randys utveckling här hos oss ska synas när han nu är tillbaka på Kattstallet!

 
Ingen bild

Mia på Kattstallet

29 juni 2009 23:37

Tack Johanna och Johan för all kärlek och tid ni gett Randy.

Har som sagt läst bloggen dagligen och kommer verkligen sakna katternas äventyr, beskrivet genom dig med en sådan kunskap om katter, humor och du skriver med en sådan lätthet så jag vill bara läsa mer och mer... Och så som jag har skrattat och fnittrat här framför skärmen. Ett härligare jourhem än ert kan knappast finnas.

Må nu någon omgående önska sig bli Randys ägare (hmm menar bli ägd av Randy) och att Randy finner just sin människa som han längtar efter så att Randy kan bli ännu mer Randy.

Imorgon är jag på Kattstallet och kommer att göra det jag kan för att tala för Randy och se till att han kommer därifrån så snart det går till alldeles eget underbart hem.

Ni är hjältar i vardagen! Det ni, självklart tillsammans med Randy, har lyckats med är otroligt stort. Anar att ni tagit avsked med mycket smärta, tankar om svek kanske...
Men om ni vill ge ännu en katt en chans i ert jourhem så är det just så som ni arbetar med katten som alla de skygga, osäkra, icke människovana katterna på Kattstallet behöver för att utvecklas och få tillit till människan.
Visst önskar jag att Randy kunde stanna hos just er för alltid men verkligheten ser inte ut så just nu.

Tänk om ni kunde ta en skygg katt i höst som heter Watson, han finns på Kattstallets hemsida. Drömmer om att få läsa om hans bravader i bloggen...


En underbar sommar önskar jag er! Och jag måste bara säja det, att ni är bäst.

 
Ingen bild

Vrånk

30 juni 2009 20:11

Jag blev alldeles rörd när jag läste det här inlägget. Jag kommer sakna Randy! Glad iaf att jag hann träffa honom några gånger.

 
Ingen bild

JoGG

30 juni 2009 20:48

Ni har gjort ett fantastiskt jobb och jag måste också säga att jag kommer sakna bloggen tills nästa kisse. Håller tummen för Randy och ha en riktigt härlig semester nu!

 
Ingen bild

Johanna

30 juni 2009 22:28

Hej Mia!

Ja det blev så mycket svårare än jag hade kunnat ana att ta avsked av Randy, jag kom hem på eftermiddagen och han kom emot mig med hela ansiktet strålande som en sol, och ville bli kliad. Och så stoppade jag in honom i buren innan han visste ordet av, det kändes faktiskt riktigt ondskefullt... Och precis som du säger så är det många tankar eller mer känslor om svek, man känner att man har övergivit katten och är livrädd att den ska känna sig övergiven fast jag rent intellektuellt förstår att det inte riktigt är tankar formulerade på det sättet som rör sig i hans huvud.

Därför blir jag så glad när du skrev att du ska göra vad du kan för att skynda på hans flytt till ett permanent hem! Jag vet att han blir så väl omhändertagen hos er på Kattstallet och det känns tryggt mitt i allt det sorgliga.

Angående jourhem i höst så låter Watson som en spännande katt och han är helt otroligt vacker ser jag på bilderna från er hemsida. Så bara det har lossnat för Randy och våra egna kissar har fått vila upp sig lite så kanske vi kan ta en runda igen. =)

Ha det toppen nu och håll ett extra öga på Randy åt oss när du kan! ;) Vi kommer och hälsar på honom snart!

 
Ingen bild

Johanna

30 juni 2009 22:32

Hej Vrånk!

Jag är också jätteglad att du och Randy hann träffas eftersom det visade att han kunde lita på dig redan efter andra besöket och att han uttryckte tillgivenhet mot dig. Det var toppen att se, innan hade vi ju bara testat med oss själva, så att säga. Tack för att du tog dig tid att lära känna honom, det hjälpte honom att utvecklas ännu mer!

 
Ingen bild

Johanna

30 juni 2009 22:36

Hej JoGG!

Tack för berömmet, roligt att höra! Och intressant att du redan nu ser nästa kisse komma... ;) Ha en bra semester du med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johan och Johanna - 3 januari 2010 00:44

Hej på er! I mellandagarna var jag och Johan och hälsade på Randy och hans familj! När vi kom så låg han under granen, men han sprang inte och gömde sig utan nosade skeptiskt men artigt på oss. Sen bestämde han sig för att avvika för att betrakt...

Av Johan och Johanna - 17 november 2009 22:10


Hej! Vi bryter bloggtystnaden för en uppdatering på Randyfronten i form av ett alldeles underbart litet brev som kom till oss igår: Hej exmatte/husse, Här trivs jag alldeles utmärkt! Har gått ner lite i vikt av all viktväktarmat ...

Av Johan och Johanna - 31 oktober 2009 18:40


Det har nu gått två dygn i nya hemmet, och Randy gör framsteg i rekordfart! Inte nog med att han vågade vara framme igår under stora delar av kvällen, han har även SOVIT i nya husses och mattes säng inatt! Med bara lite lite tågnag! ;) Och idag när f...

Av Johan och Johanna - 29 oktober 2009 22:04

  Vi kom hem från jobbet med varsin kattkorg. Yxel tog en blick på dem och pep och gömde sig under överkastet i sovrummet. Randy placerade sig i skoskåpet. Det var mycket tydliga signaler på att detta kommer inte att gå som en dans inte. Men förvån...

Av Johan och Johanna - 28 oktober 2009 21:26

  Imorgon åker lillbäbben. Det kommer att bli snyftigt, men också underbart! För jag vet att det hemmet han kommer till är det bästa tänkbara. Och självklart kommer vi att hälsa på Randan, hehe oss blir de inte av med så lätt. ;)   Klorna är fo...

Ovido - Quiz & Flashcards